Η έρευνα του έγκυρου γερμανικού περιοδικού «Der Spiegel» («Ο καθρέφτης») «καθρεφτίζει» τις μιζαδόρικες πρακτικές που είχαν επικρατήσει το 2000-2001 στο θέμα της προμήθειας από την τότε ελληνική κυβέρνηση γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214. Στο ρεπορτάζ του περιοδικού περιγράφεται με λεπτομέρεια το κύκλωμα διαφθοράς που είχαν δημιουργήσει οι εταιρείες Ferrostaal και HDW (κατασκευάστρια των υποβρυχίων
τύπου 214) προκειμένου να προωθηθούν οι «χρυσές» συμφωνίες με την κυβέρνηση Σημίτη - Τσοχατζόπουλου.
Έγερνε η χρηματοδότηση
Στο αναλυτικό ρεπορτάζ του περιοδικού «Der Spiegel» αναφέρονται, μεταξύ των άλλων, τα εξής: «Στο επίκεντρο του σκανδάλου βρίσκεται το καμάρι της γερμανικής εξοπλιστικής βιομηχανίας: τα υποβρύχια των ναυπηγείων HDWτου Κιέλου. Τα καλύτερα και πλέον σύγχρονα υποβρύχια του κόσμου. Το υποβρύχιο εξ ορισμού.
Αλλά για να πουληθεί στο εξωτερικό μόνο χάρη στη Ferrostaal και με τη βοήθεια μίζας. [...] Τι μέρα η 2α Νοεμβρίου 2010. Μέρα γιορτής στο Κίελο. Επιτέλους. Μετά από τέσσερα χρόνια που ο “Παπανικολής” έμεινε στο “ντοκ” της HDW, έχοντας παραγγελθεί αλλά όχι παραληφθεί, κυμάτιζε στο υποβρύχιο η ελληνική σημαία. Ένας Έλληνας αντιναύαρχος εκθείαζε την υπέροχη τεχνολογία. Και ο Έλληνας πρέσβης ερωτεύτηκε αμέσως τις καμπύλες του υπερόπλου. Από το 2000 είχε παραγγείλει η Ελλάδα τέσσερα υποβρύχια του νέου τύπου 214, ένα αυτό του Κιέλου και ακόμα τρία για να κατασκευαστούν σε ελληνικό ναυπηγείο, συνολικής αξίας 1,14 δισ. ευρώ. Τότε στην Αθήνα κυβερνούσε ακόμα το ΠΑΣΟΚ. Μετά, το 2004, ήρθε στην εξουσία η Νέα Δημοκρατία και δεν ήθελε πια το υποβρύχιο, δήθεν επειδή έγερνε πολύ.
Στην πραγματικότητα έγερνε μάλλον η χρηματοδότηση. Από το 2009, όμως, το λόγο είχε και πάλι το ΠΑΣΟΚ. Και όλα ήταν καλά».
Ομάδα Α
Το «Der Spiegel» συνεχίζει το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ: «Ο Πούκλερ [πρόκειται για Γερμανό επιχειρηματία ειδικευμένο στην πώληση γερμανικών οπλικών συστημάτων στο εξωτερικό] έχει καταθέσει ότι ο Χάουν [το δεύτερο στην ιεραρχία στέλεχος της HDW] τον προσέγγισε για να τον βοηθήσει στο θέμα της συμφωνίας με την Ελλάδα για την παραγγελία υποβρυχίων. Και τότε γεννήθηκε η Ομάδα Α με τον κωδικό “Κύκλος
προσευχής”, στον οποίο ανήκαν ο Χάουν, ο Πούκλερ, ο “Άγκο” [πρόκειται για ψευδώνυμο Λιβανέζου μεσάζοντα], ένας παιδικός φίλος του, που τον γνώριζε και ο Πούκλερ, και ένας Έλληνας αρχιτέκτονας, που κατά τον Χάουν τους σύστησε ο τότε υπουργός Άμυνας Άκης Τσοχατζόπουλος. “Οι δυο τους γνωρίζονταν από το ΠΑΣΟΚ, ή-
ταν φίλοι από παλιά” ανέφερε στην κατάθεσή του ο Χάουν. Ο πολιτικός αρνήθηκε να μιλήσει στο “Der Spiegel”. Εδώ μπαίνει και ο μεγάλος άγνωστος που αυτοαποκαλείται Αλέξανδρος Αβατάγγελος, αλλά η Εισαγγελία δεν είναι βέβαιη ούτε καν αν γράφεται έτσι το όνομά του. Δήλωσε διεύθυνση κατοικίας στην Κύπρο, που στη συνέχεια αποδείχτηκε ανύπαρκτη».
Κατά το «Der Spiegel», η Ομάδα Α λειτούργησε από το 1997 προκειμένου να φτάσουμε στην παραγγελία των γερμανικών υποβρυχίων από την τότε ελληνική κυβέρνηση το 2000. Όπως επισημαίνεται στο σχετικό ρεπορτάζ: «Όταν το 2000 η ελληνική κυβέρνηση κατακυρώνει την παραγγελία τεσσάρων νέων υποβρυχίων στους Γερμανούς και μετά από δύο χρόνια αναθέτει στην HDWκαι τον εξοπλισμό παλαιότερων υποβρυχίων, αρχίζει να ρέει το χρήμα».
Με βάση τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Εισαγγελία του Μονάχου, ένα ποσό της τάξης των 70 εκατ. ευρώ πήγε στους λογαριασμούς των μελών της Ομάδας Α. Η Εισαγγελία του Μονάχου ζητεί από τη Ferrostaal την καταβολή προστίμου ύψους 200 εκατ. ευρώ για ανήθικες και παράνομες πρακτικές, προκειμένου να σταματήσει την παραπέρα διερεύνηση της υπόθεσης.
Το σκάνδαλο της παραγγελίας του 2000-2001 έχει τεκμηριωθεί πέρα από κάθε λογική αμφιβολία, όπως, επίσης, έχουν τεκμηριωθεί οι ευθύνες, πολιτικές και όχι μόνο, του κ. Παπανδρέου και των συνεργατών του, οι οποίοι όχι μόνο «ξεπάγωσαν» την αμαρτωλή συμφωνία αλλά προχώρησαν στην παραγγελία ακόμα δύο υποβρυχίων τύπου 214 στη διεφθαρμένη ΗDW, επιβαρύνοντας τους Έλληνες φορολογούμενους με ακόμα ένα δισ. ευρώ, και μάλιστα την εποχή του μνημονίου.