Ο ρόλος του Πατριαρχείου στην Επανάσταση
Πηγή: politikokafeneio.com
«Εχουν γραφεί πάρα πολλά για να μας πείσουν ότι στον Ιερό Αγώνα του Εικοσιένα οι ραγιάδες ξεσηκώθηκαν με την προτροπή και τις ευλογίες των πατριαρχών και των δεσποτάδων. Μεγαλύτερο ψέμα και ιστορική διαστρέβλωση απ’ αυτό δεν υπάρχει και δεν μπορούσε να γίνει». Τα παραπάνω τα γράφει ο Γ. Καρανικόλας στο έργο του «Ρασοφόροι – Συμμορία του Εθνους», όπου μας πληροφορεί ότι η ηγεσία του κλήρου και το Πατριαρχείο και ο ίδιος ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄, όχι μόνον δε βοήθησαν στην υπόθεση της Επανάστασης, αλλά έφτασαν στο ακριβώς αντίθετο σημείο: Να αφορίσουν τους Επαναστάτες.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά: Αμέσως μετά τη σύλληψη και την εκτέλεση του Ρήγα Φερραίου, το Πατριαρχείο, κατόπιν εντολής του ίδιου του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄, εκδίδει ένα φυλλάδιο με τίτλο «Πατρική Διδασκαλία», το οποίο αρχικά κυκλοφορεί στην Πόλη, αλλά στη συνέχεια σε όλη τη Βαλκανική και το εξωτερικό. Σαν πρόλογο του φυλλαδίου, η έκδοση έχει ποίημα που το συνέταξε ο Πρωτοψάλτης Ιακωβάκης και ήταν κάτι σαν «απάντηση» στο «Θούριο» του Ρήγα. Ανάμεσα στα άλλα αναφέρει: «Από την πρώτην του αρχήν ο κόσμος υπετάχθη / εις ένα πρώτον αρχηγόν, και έτζι εβαστάχθη. / Το κάθε γένος έλαβε τον εξουσιαστήν του, / και υπεκλίθη εις αυτόν μ’ άκραν υποταγήν του, / διά να φύγη τα πολλά εκ της μοναρχίας / συμβαίνοντα ολέθρια ή και πολυαρχίας» (!) και παρακάτω λέει: «Οι ναύται υποτάσσονται σ’ ένα καραβοκύρην, / και όλοι οι οικιακοί εις ένα οικοκύρην»! Με αυτό τον τρόπο η ηγεσία του κλήρου κάνει σαφές ότι είναι αντίθετη σε κάθε ενέργεια διατάραξης της καθεστηκυΐας τάξης.
Σχόλια
-
Tο πατριαρχικό τυπογραφείο εξέδωσε τη «Χριστιανική Απολογία» (ανώνυμο έργο το οποίο αποδίδεται στον μοναχό Αθανάσιο τον Πάριο). Μερικές χαρακτηριστικές φράσεις: Ο Θεός «ύψωσε την βασιλείαν αυτήν των Οθωμανών περισσότερον από κάθε άλλην, διά να αποδείξη αναμφιβόλως ότι θείω εγένετο βουλήματι». «Αδελφοί, μη πλανηθείτε (…) κλείσατε τα αυτιά σας και μη δώσετε καμμίαν ακρόασιν εις ταύτας τας νεοφανείς ελπίδας της ελευθερίας (…) Φυλάξατε στερεάν την πατροπαράδοτόν σας πίστιν και, ως οπαδοί του Ιησού Χριστού, απαρασάλευτον την υποταγήν εις την πολιτικήν διοίκησιν». Ο ίδιος αυτός ο Πάριος διέδιδε τερατώδεις φήμες για τη Γαλλική Επανάσταση. Οι «άθεοι» Γάλλοι «μητρογαμούσι και θυγατρογαμούσι και αδελφογαμούσιν ανυποστόλως και αδεώς οι σοφώτατοι». Την ίδια χρονιά ο Κοραής απάντησε γράφοντας την «Αδελφική Διδασκαλία», στην οποία χαρακτήριζε το φυλλάδιο του Πατριαρχείου ως «μωρά και αντίθεος διδασκαλία».
-
Το πατριαρχείο απλά δεν ήθελε την δημιουργία κράτους προσδιοριζόμενου από τις έννοιες λαός και όχι θρησκεία. Φοβόταν τις ιδέες την Γαλλικής Επανάστασης και ένιωθε ότι απειλείται. Πόσο μάλλον όταν είχε προηγηθεί ο αγώνας της ανεξαρτησίας των ΗΠΑ.
Όσον αφορά τον εξισλαμισμό, είναι αλήθεια ότι υπήρχαν βίαιοι εξισλαμισμοί. Πολλοί όμως έγιναν εκούσια καθώς σε ένα κόσμο που η τάξη προσδιορίζονταν από το θρήσκευμα, ο μουσουλμάνος είχε περισσότερα προνόμια από τον χριστιανό.
-
-
ξυπνηστε οσο ειναι καιρος ραγιαδες …
σας αφησαν πισω Τυνησιοι και Αιγυπτιοι …
ακομα και οι φανατικοι μουσουλμανοι μιλουν για κινημα λαου …πολιτικο , κοσμικο , γηινο .-
Δυστυχώς Παναγιώτη, κάποιοι δεν εννοούν να ξεκολλήσουν από την θρησκεία. Ακόμα και εν έτη 2011.
-
Εγω για παραδειγμα.δεν λεω να..ξεκολλησω απο την θρησκεια μου. το θεωρεις κακο αυτο εσυ ο..προοδευτικος οπαδος του τζεφρυ παπανδρεβραιου, ε;
-
Όχι απαραίτητα, αρκεί να μην θολώνει την κρίση σου.
-
-
-
Αν περιμέναμε από το πατριαρχείο να δώσει το σύνθημα της επανάστασης θα ήμασταν ακόμα τμήμα της οθωμανικής επικράτειας.
-
Η εκκλησια ητο σημαντικος παραγοντας ο οποιος και εβοηθησε τα ΜΕΓΙΣΤΑ στην επανασταση..και εχει και πολλους μαρτυρες…παραπλανητικο το αρθρο του “πολιτικου καφενειου” περα ως περα…αφηστε βρε τα ψεμματα σας..
-
Εντάξει, μόνο που αν θες να γίνεις πιστευτός θα πρέπει να διαψεύσεις με ντοκουμέντα αυτά που αναφέρονται. Διαφορετικά δεν πείθεις.
-
αναφέρονται επώνυμα στις πηγές 73 αρχιερείς, που έλαβαν ενεργό μέρος στον Αγώνα. Σαρανταδύο Αρχιερείς υπέστησαν ταπεινώσεις, εξευτελισμούς, φυλακίσεις, διώξεις κάθε είδους, βασανιστήρια, εξορίες κ.λπ. Δύο Οικουμενικοί Πατριάρχες (Γρηγόριος Ε’, Κύριλλος ΣΤ’) και 45 Αρχιερείς (Μητροπολίτες) εκτελέσθηκαν ή έπεσαν σε μάχες. Κατά τον Γάλλο Πρόξενο Πουκεβίλ οι κληρικοί-θύματα του Αγώνα ανέρχονται συνολικά σε 6.000(41).
Υπάρχει όμως και το “εξ αντιθέτου” επιχείρημα. H μαρτυρία των Τούρκων Ιστορικών για τη δράση του ελληνορθοδόξου Κλήρου στον Αγώνα του ’21(42). Έτσι, ο Μώραλη Μελίκ Μπέη δέχεται ότι “τον λαόν (της Πελοποννήσου) υπεκίνησαν oι έχοντες συμφέροντα και σχέσεις μετά τούτων, oι έμποροι, οι πρόκριτοι, και κυρίως oι μητροπολίται και γενικως oι ανήκοντες εις τον κλήρον, δηλαδή oι πραγματικοί ηγέται του Εθνους”(43). Ο δε Ζανί Ζαντέ σημειώνει: “Τα σχέδια ετηρούντο μυστικά μεταξύ του Πατριάρχου, των Μητροπολιτών, των Παπάδων, των Δημογερόντων”(44).
Διά να κλείσουμε το θέμα αυτό, θα προσθέσουμε, ότι ενίοτε τον 19ο αιώνα εγείρονταν αντιδράσεις όχι για την μη συμμετοχή των Κληρικών μας στον απελευθερωτικό Αγώνα, αλλά αντίθετα για τη συμμετοχή τους σ’ αυτόν. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Κεφαλλονίτη κοσμοκαλόγηρου και ησυχαστή Κοσμά Φλαμιάτου (1786- 1852)(45). Κατά τον Φλαμιάτο η Αγγλία εκμεταλλεύθηκε τον Αγώνα του ’21. Με την εμπλοκή του Κλήρου σ’ αυτόν επεδίωξε “ίνα διεγείρη την παγκόσμιον, ει δυνατόν, περιφρόνησιν, μίσος, αποστροφήν και συνωμοσίαν κατά του Κλήρου, τόσον την εκ των Αρχών, όσον και την εκ του λαού. Δι’ αυτόν τον σκοπόν προς τοις άλλοις εκίνησεν εμμέσως εις τους αρχηγούς της Φιλικής Εταιρείας και εισήχθησαν εν αυτω ο Οικουμενικός Πατριάρχης, πολλοί Επίσκοποι και άλλοι εκ του Κλήρου της Ανατολής, και εφάνησαν τινες εξ αυτών οπλοφορούντες εις το στάδιον του κατά των Οθωμανών πολέμου, φαινόμενον όλως μοναδικόν, αλλόκοτον και αποτρόπαιον, εις την Ορθόδοξον Εκκλησίαν…”(46).
-
-
Η επανάσταση ξεκίνησε από 5-10 φιλικούς κατ τόπους με τα μπουλούκια τους, Στην αρχή της δεν απασχόλησε πολλούς μέχρι τον απαγχονισμό του πατριάρχη από τους τούρκους. Πατριάρχης ο οποίος είχε εν τω μεταξύ αφορίσει τους επαναστάτες .
Με τον απαγχονισμό η επανάσταση πλαισιώθηκε από κόσμο που μάχονταν πλέον για του χριστού την πίστη της αγία.
-
-
-
-
Ένας παλιός καλός φίλος είχε αποδείξει στη διδακτορική του διατριβή ότι η επανάσταση του ’21 μετεξελίχθηκε κατά τη διεξαγωγή της από εθνική επανάσταση σε ταξική επανάσταση.
Αν η απόπειρα των Βερέμη & Σια αποδώσει όσον αφορά στην προσπάθειά τους να υποβαθμίσουν το εθνικό μέρος της επαναστάσεως, τότε είναι σίγουρο ότι θα αναδειχθεί ακόμα ισχυρότερο το ταξικό της μέρος, το οποίο αμφιβάλλω πολύ αν το επιθυμούν…-
Θα δείξει. Ακόμα δεν έχει φθάσει στο 1821. Ακόμα στην Φιλική Εταιρία είναι. Ας περιμένουμε. Πάντως επιμένω στην ραδιοφωνική εκδοχή.
-
συμφωνεις οτι οι φιλικοι ητο μασωνοι;
-
..ειδικα σε αυτο επεμειναν παρα πολυ οι βερεμοτσατσοπουλοι φον μπιλντερμπεργκ…γιατι αραγε;
-
Δεν είπε ότι ήταν μασόνοι. Την μυστικότητα της φιλικής εταιρίας την συνέκρινε απλά με την μυστικότητα της μασονίας. Διαστρεβλώνεις αυτό που ειπώθηκε.
-
αστα μητσε αυτα. δεν ειναι η πρωτη φορα που οι φιλικοι εχουν χαρακτηριστει ως μασονοι απο τις δυναμεις του νεοταξισμου. και τωρα λοιπον ειναι σαφη τα μυνηματα που θελουνε να περασουν. δεν ειναι αναγκη να υποδειχθουν ευθεως ως τετοιοι. αρκει που καποιοι το υπαινισσονται..
-
-
-
-
Για να παραφράσω το γνωστό μαρξικό ότι επισημαίνω τα εξής
1. Η εκκλησία επαιξε πραγματι το ρόλο που αναφέται στην εκπομπη (τα ιστορικά ευρήματα το αποδεικνύουν ειτε μας αρεσει έιτε οχι)
2. Με ή χωρίς χρηματοδότηση του Σορος καλό ειναι ανεξάρτητα από την αποψη που εχει ο καθένας και τις ερμηνείες που κανει να γνωριζει τουλαχιστον τα γεγονότα
3 Ολα αυτά τα χρονια στα σχολεία μας κανουν προπαγανδα υπερ των αρετων του εθνούς (οπως πιθανον να γίνεται αντιστοιχα και σε άλλες χωρες) με συνεπεια να νομιζουμε οτι ειμαστε περιουσιος λαος (οπως κανουν και αλλοι λαοι για τον εαυτό τους) μισαλλοδοξοι με δικαιαωματα μονο και οχι υποχρεωσεις
4. Καποια στιγμή καλο ειναι να κοιτάξουμε την πραγματικότητα (αρα και τον εαυτό μας ) κατάματα και να δουμε (ισως και να πουμε δυνατά) την αληθεια
5. Ειναι αυτή η στιγμή κατάλληλη γιαυτό? Δεν ξερω. Ειναι μια στιγμή της ιστορίας σημαντική αυτή που ζουμε σημερα και δύσκολη.
5. Ισως ομως μεσα σε συνθηκες κρισης και με τη χρονική αποσταση απο τα γεγονότα (που ισως δεν ειναι αρκετα μεγαλη γι ορισμενους) να ηρθε η στιγμη να πουμε την αληθεια για μερικά πραγματα και ας τα ερμηνευσει ο καθενας καταπως του ταιριαζουν στη συνεχεια.
6. Και ισωςνα μπορεσουμε να κανουμε μια νεα αρχή ως Ελληνες (και οχι ως Γραικοί ή νεοελληνες) -
Μου ξεφυγε παραπανω το γμωστομαρξικό ειναι οτι τα γεγονότα ειναι ξεροκεφαλα
-
Καλο ειναι να ξερουμε οτι ο σουλτανος ζητησε μαζι με τον αφορισμο της επαναστασης φετφα απο τον σειχ ουλ ισλαμ ,τον ανωτατο θρησκευτικο ηγετη του ισλαμ που να επιτρεπει τη σφαγη ολων των Ελληνων της Κωνσταντινουπολης και των ελεγχομενων μη επαναστατημενων περιοχων.
Εντρομος αυτος επισκεφθηκε τον Πατριαρχη και του ζητησε διαβεβαιωση οτι δεν συμμετειχαν ολοι στην επανασταση και αυστηρο αφορισμο της.Ο Πατριαρχης εβγαλε τον αφορισμο και βασιζομενος σε αυτον ο σειχουλισλαμης αρνηθηκε τον φετφα του σουλτανου.
Παρ ολα αυτα σφαγες εγιναν και ο Πατριαρχης απαγχονισθηκε αλλα και ο σειχουλισλαμης θανατωθηκε γιατι αρνηθηκε να ευλογησει τη γενοκτονια αλλα ο ελληνικος πληθυσμος σωθηκε.
Οι πολυ ζωηροι επαναστατες πρεπει να παιρνουν υποψιν τους τις συνθηκες της εποχης.
Καλα θα εκανε το κρατος να αφιερωσει το τζαμι της Αθηνας στον σειχουλισλαμη που αρνηθηκε το φετφα της γενοκτονιας αλλα αμφιβαλλω αν ξερουν το περιστατικο. -
Η επανασταση ηταν ταυτοχρονα εθνικη,ταξικη,θρησκευτικη και φιλελευθερη.Αυτο καθορισθηκε απο το συστημα εναντιον του οποιου εγινε.Η Οθωμανικη Αυτοκρατορια ηταν ισλαμικο Χαλιφατο και συνταγμα της ηταν η σαρια,ο ισλαμικος νομος.
Βασει αυτου καθε μουσουλμανος ηταν ανωτερος απο τον οποιοδηποτε χριστιανο.Η σαρια προβλεπει λεπτομερως το υποδεεστερο status των χριστιανων στο ισλαμικο κρατος και αυτα εφαρμοζαν οι σουλτανοι.
Εθνικη ηταν γιατι τα εθνη διακρινονταν βασει θρησκειας -και τωρα ο μπιν Λαντεν μιλα για εθνος μουσουλμανων.
Καθε μιλλιετ = εθνος αντιπροσωπευε μια θρησκεια και υπευθυνος απεναντι στο σουλτανο για τη συμπεριφορα του ηταν ο αρχηγος της,εν προκειμενω ο Πατριαρχης.Οποιος αλλαζε θρησκεια,δηλαδη εξισλαμιζοταν αλλαζε και εθνος.Το αντιστροφο δηλαδη απο μουσουλμανος να γινει χριστιανος τιμωρειτο με την ποινη του θανατου συμφωνα παντα με οσα διδασκει το κορανιο.
Εθνος και θρησκευμα λοιπον ταυτιζονταν και αρα η επανασταση ηταν εθνοθρησκευτικη και το πρωτο συνταγμα των επανασταστων οριζει τους Ελληνες ως τους κατοικους της Ελλαδος τους πιστευοντες εις Χριστον.
Ηταν επισης και ταξικη γιατι ο ισλαμικος νομος ρυθμιζε και τις κοινωνικες ταξεις και τελος ηταν και φιλελευθερη γιατι εμπνεοταν απο τη γαλλικη επανασταση.
Αυτα φαινονται αντιφατικα σημερα και πραγματι οι αντιθεσεις φανηκαν αργοτερα αλλα η φυση του εχθρου την ωρα της επαναστασης συνενωνε ολα τα στοιχεια αυτα μαζι. -
Ναι αλλα παρ ολα αυτα και οι επαναστασεις ειναι επηρεασμενες απο το περιβαλλον εναντιον του οποιου επαναστατουν.
π.χ. η ταυτιση εθνους και θρησκειας ηταν αποδεκτη απο ολους γιατι ετσι ζουσαν.Το αρθρο του συνταγματος της Επιδαυρου “Ελληνες ειναι οι κατοικοι της Ελλαδος οι πιστευοντες εις Χριστον” δεν ειναι θεοκρατικη επικληση αλλα απλως η αποτυπωση της πραγματικοτητος και συνυπαρχει με ολο το φιλελευθερο πλαισιο αντιγραφη της γαλλικης και αμερικανικης επαναστασης.
Οταν οι Τουρκοι ζητουν απο τον Αθανασιο Διακο “γινεσαι τουρκος Διακο μου τον χαρο να γλυτωσεις” δε ζητουν να κανει αιτηση για υπηκοοτητα ουτε να μαθει τουρκικα (που αλλωστε ειναι αγραφη γλωσσα εκεινη την εποχη)αλλα να προφερει τη σαχαντα : ενας ειναι ο Θεος,ο Αλλαχ και προφητης αυτου ο Μωαμεθ.Απο τη στιγμη αυτη ειναι Τουρκος και δεν του ζητειται τιποτε αλλο (φυσικα αν μετανοιωσει και παει να ξαναγυρισει στο χριστιανισμο καταδικαζεται σε θανατο).
Λοιπον εθνος και θρησκεια ταυτιζονται μεχρι και εναν αιωνα αργοτερα οπου στην ανταλλαγη των πληθυσμων ολοι οι Μικρασιατες χριστιανοι θεωρηθηκαν Ελληνες και ολοι οι μουσουλμανοι της Ελλαδος Τουρκοι και ανταλλαχθηκαν και ολοι θερωησαν αυτη τη διακριση απολυτως φυσικη γιατι αυτη ηταν η διακριση βασει θρησκευματος.
Ταξικα μπορει να πει κανεις οτι οι ανωτερες ταξεις ησαν αμφιθυμες (πλοιαρχοι,κοτζαμπασηδες κλπ) οχι για κανενα αλλο λογο αλλα γιατι ειχαν να χασουν τα περισσοτερα σε περιπτωση αποτυχιας.Οτι θα κερδιζαν και αυτοι σε νικη δεν υπαρχει αμφιβολια- και ο πλουσιοτερος χριστιανος δεν ειχε απο πανω του μονο τον πασα αλλα ηταν υπαοχρεωμενος να υποκλινεται και στον μουσουλμανο ζητιανο.Μονο σε μερη αποκλειστικα χριστιανικα π.χ. στα νησια αισθανονταν καπως αρχουσα ταξη οι πλουσιοι χριστιανοι,σε μικτα μερη παντα θεωρουνταν υποδεεστεροι απο ολους τους μουσουλμανους.Φυσικα με απλη αλλαγη θρησκειας μπορουσαν να αλλαξουν κοινωνικη κατασταση εκτος απο εθνος.Ειναι σαν ενα απαρτχαιντ που βασιζεται στη θρησκεια αλλα μεταβλητο δηλαδη μπορεις να το ξεπερασεις αν προδωσεις τη θρησκεια σου αλλα υφιστασαι μεγαλη ενοχικη ψυχολογικη καταπονηση με βαση τις τοτε αντιληψεις.
Ειναι λοιπον ενα ιδιοτυπο για τα δυτικα μετρα συστημα που χρειαζεται τα δικα του αναλυτικα εργαλεια και δεν πρεπει να γινεται ακριτη μεταφορα εννοιων. -
“Ο ρόλος του Πατριαρχείου στην Επανάσταση” λέει το ανωτέρω άρθρο!
Το Πατριαρχείο (και όχι το πόπολο ο κλήρος) δέν θα μπορούσε να παίξει σε μιά Επανάσταση κανένα ρόλο πρωτοπορίας παρά μόνο αυτόν που πράγματι έπαιξε, δηλαδή του μετώπισθεν και καταιδρωμένου.
Οσο για τον γενικευμένο τίτλο “τί ήταν η Επανάσταση του 21″, θα συμφωνήσω ότι ήταν :
ταξική (η ελληνική αστική τάξη έκανε τα πρώτα της βήματα πρός την χειραφέτησή της απο την φεουδαρχία),
εθνική (γιατί η πιό πάνω χειραφέτηση πάει χέρι-χέρι με την γέννηση κράτους-έθνους),
και τέλος θρησκευτική (γιατί ο φεουδάρχης-δυνάστης-τούρκος ήταν εκτός των υπολοίπων και καταπιεστικός στο θρησκευτικό πιστεύω).
Με αυτήν όμως την πιό πάνω σειρά που βάζω, δηλαδή πρώτα ταξική και ώς τέτοια εξ ορισμού εθνική, και τριτευόντως θρησκευτική.
Ο φιλελευθερισμός είναι κατα την γνώμη μου πλεονασμός, γιατί η ανατολή της αστικής τάξης συνοδεύτηκε και ανέδειξε αυτόν σάν την καρδιά της και το πνεύμα της.
Αυτή τη στιγμή η ανασύνταξη της Ιστορίας γίνεται από το νέο Παγκόσμιο Νικητή. Δεν θα κάνω λοιπόν εγώ το χατήρι κανενός εξωτερικού δυνάστη που ΧΑΡΑΖΕΙ ΤΩΡΑ ΤΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ να με παρασύρει ο αντικληρικαλισμός μου για να συμφωνήσω έστω και έμμεσα με το παρασιτικό κεφάλαιο του Σόρος που χρηματοδοτεί την επιχείρηση Αναθεώρηση της Ιστορίας για Παγκοσμιοιοποιητικές σκοπιμότητες. Όσοι το κάνουν ή δεν έχουν αίσθηση τί κάνουν ή ξέρουν πολύ καλά και ενεργούν συντονισμένα με κέντρα σχετικών αποφάσεων.Ενας καλός τρόπος να διαβάζεις την Ιστορία είναι να προβλέπεις ή να οσμίζεσαι και να υποψιάζεσαι το μέλλον. Ο ανιστόρητος Παπανδρέου και η απίθανη αμόρφωτη ομάδα που τον περιβάλλει και η ακόμη πιο πανούργα που τον υποκινεί, δεν θα μου υποδείξει πώς γράφτηκε η Ιστορία. Ούτε μάθημα για κανό δεν θα δεχόμουν από αυτόν τον αστοιχείωτο όχι στρατηγική αναθεωρημενης σύνταξης και ανάγνωσης της Ιστορίας. Αι σιχτιρ πια με τους εγκάθετυς και τα τσιράκια τους σε κανάλια και διαδίκτυο.
Αφού πτώχευσε η χώρα, αφού λοιδωρήθηκε από τον ίδιο τον ανοιακό ηγέτη της ο λαός της, αφού ετοιμάζεται το συνολικό ξεπούλημα του πλούτου της και των παγίων της, έρχεται και το ολοκληρωτικό χτύπημα με το ιδεολογικό σακάτεμα ενός λαού και ενός έθνους. ΩΣ ΕΔΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ!